Apa itu Ilmu Sarf & Wazan?
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Definisi Ilmu Tasrif / Ilmu As-Sarf
Pertama, kita kena jelas beza ilmu nahu dan ilmu tasrif. Ilmu nahu
menumpukan soal tatabahasa misalnya yang berkaitan dengan I'rab yakni
pembarisan baris hujung dalam sesuatu perkataan yang akan mengubah
makna kalau tersalah tanda, fungsi-fungsi isim, fi'il dan harf dan
sebagainya.
Sebaliknya, ilmu tasrif menekankan soal bagaimana sesebuah kata kerja
berubah wajahnya apabila kita nak ubahnya ke bentuk kata kerja yang lain
seperti dalam Bahasa Inggeris macam mana nak ubah Past Tense kepada
Present Tense kemudian kepada Future Tense, kemudian kepada Verbal Noun
dan sebagainya.
Istilah mudah ilmu at-tasrif ialah conjugation atau dalam Bahasa
Perancis disebut sebagai conjugaison (ana belajar French dulu kat MCKK,
alhamdulillah. Dan rasanya ramai jugak kawan-kawan khususnya dari SBP
yang belajar French). Dalam Bahasa Melayu, mungkin ia boleh disebut
sebagai ilmu imbuhan. Tetapi, ilmu at-tasrif tidaklah semudah English,
French hatta (juga kalimah Arab) Bahasa Melayu pun :) Ia lebih banyak
dan lebih kompleks tetapi terlalu sistematik dan amat best kepada
sesiapa yang kuat hafal!
Wazan
Wazan ni maksudnya pemberat, penimbang sama berat, dacing :)
Dalam surah Al-Qaari'ah, ada sebut perkataan ni :) Cuba cari. Perkataan tu asalnya daripada perkataan wazan inilah.
Jadi, apa kaitan pemberat dengan kata kerja Bahasa Arab yang dibincangkan dalam Ilmu At-Tasrif ini?
Tidak lain tidak bukan, ini kerana para ulama' lughah kebanyakannya
bersepakat bahawa pembinaan perkataan dalam Bahasa Arab setelah dikaji
dan diselidiki, rupa-rupanya mereka ini ada 'pattern' tertentu, ada
bentuk khusus yang berasal daripada perkataan yang paling ringkas iaitu
kata kerja past tense (fi'il madhi) untuk kata ganti diri nama هو , dia
bagi seorang lelaki.
(ada perbincangan khusus di sini berkenaan khilaf pandangan ulama'
tentang apakah bentuk teringkas sesuatu perkataan dalam Bahasa Arab, tak
perlu buat masa ini)
Pattern tertentu inilah dipanggil sebagai wazan. Wazan ni pulak ada
berbelas-belas dan kategorinya agak banyak. Sebab itu, ulama' sampai
khususkan ia sebagai satu 'ilmu, tidak disatukan dengan ilmu nahu.
Meskipun diasingkan, kedua-duanya kena belajar sekali. Kalau tak, sampai
bila pun tak habis. Sebab itu, Al-Fadhil Al-Ustaz Azhar Idrus
Hafizahullah, tokoh Pemuda PAS ambil masa hampir 8-9 tahun belajar nahu
dan sorof :) Ini belum masuk ilmu Al-Qur'an, As-Sunnah, Fiqh, Tasawwuf
dan deretan ilmu lagi :) Sudah pasti, Ulama' 4 Mazhab master dan expert
semua bidang ni :D
Kesimpulannya, ilmu at-Tasrif adalah ilmunya tersendiri dan ilmu alat dalam memahami bentuk-bentuk perkataan dalam Bahasa Arab.
Contoh penggunaan wazan :
Wazan paling ringkas dibina oleh tiga perkataan. Selalunya kita mula
dengan فَعَلَ bermaksud dia telah buat. Dari situ, perkataan ذَهَبَ dia
telah pergi, فَتَحَ dia telah buka, boleh menggunakan wazan ini.
Kenapa wazan ini boleh diguna? Sebab ketiga-tiga perkataan ini pattern
dia sama meskipun huruf berbeza. Ketiga-tiga ada tiga huruf yang memang
asal perkataan itu - tiada huruf tambahan.
فَ - عَ - لَ
ذَ - هـَ - بَ
فَ - تَ - حَ
Jadi, formula wazan fa'ala boleh digunakan untuk zahaba dan fataha.
Jadi, persoalan macam mana nak jadikan perkataan zahaba dan fataha jadi
present tense, ialah dengan menghafal wazan fa'ala.
fa-'a-la bermaksud dia telah buat (past tense)
yaf-'a-lu bermaksud dia sedang buat (present tense)
فَعَلَ - يَفْعَلُ
maka disebabkan pattern sama, jadi tukar sahaja zahaba dan fataha ikut pattern ni,
ذَهَبَ - يَذْهَبُ
فَتَحَ - يَفْتَحُ
maka, macam mana nak kata Ali sedang buat?
عليٌ يفعل
Ali sedang buka pintu?
عليٌ يفتح الباب
Za'im sedang pergi ke Mekah
زعيم يذهب إلى مكة
Mudah bukan? inilah salah satu contoh paling asas tentang wazan.
Kesimpulannya, wazan menjadi perkara asas yang diperlu diketahui,
difahami dan dihafal; barulah perkataan yang sama wazan dengan wazan
berkenaan boleh diubah mengikut formula wazan itu sendiri.
Jadual Wazan
Wazan bukan setakat فَعَلَ, macam ana cakap ada banyak lagi. Dan setiap wazan, ada maknanya tersendiri secara konsep umum.
Contoh macam perkataan 'masyaarakat'. Itu daripada wazan فَاعَلَ yang
mana wazan ini konsepnya ada unsur saling antara dua pihak. Bagi
perkataan masyarakat ini, perkataan asalnya شَارَكَ yang bermaksud dia
turut serta, menyertai - to join, to participate. Kan perkataan شَارَكَ
itu sama pattern dengan فَاعَلَ ? Formulanya, kalau nak tukar dari past
tense فَاعَلَ kepada verbal noun (dalam istilah, kita panggil masdar),
ia akan jadi مُفَاعَلَةً.
فَاعَلَ - مُفَاعَلَةً
maka
شَارَكَ - مُشَارَكَةً
Perkataan musyarakat ini bila masuk alam Melayu, jadi pelet sikit, maka jadilah masyaarakat, kemungkinan :) hehe
Jadi, disebabkan wazan ini bermaksud saling, maka perkataan musyaarakat
tadi dapat difahami, kalau kita tak ada semangat kerjasama, saling
membantu - maka tak layaklah kita digelar hidup bermasyarakat sebab
konsep perkataan itu sendiri mengkehendaki erti saling membantu. Kalau
hidup individu, itu kubur! Bukan masyarakat :)
Sebab itulah ulama' kecoh berkenaan isu Islam Hadhari dari sudut bahasa -
kerana elemen-elemen bahasa sebeginilah menyebabkan ulama' rasa kacau
dan risau apabila istilah yang kononnya dari bahasa Al-Qur'an itu,
dimanipulasikan sedemikian rupa sehingga merobek kehebatan bahasa syurga
itu sendiri, di samping kefahaman mendalam terhadap Islam dari sudut
bahasa mahupun istilah.
Contoh Jadual Wazan
Kesimpulannya, setiap wazan, ada formulanya sendiri dan mengandungi maksud konsep umum tertentu.
Begitulah sekelumit perkongsian yang dapat ana kongsi dengan
rakan-rakan. Mudah-mudahan andai kita tidak dapat kuasai buat masa ini
pun ilmu ini, insyaAllah di masa akan datang, berazam untuk memahaminya.
Paling tidak, di sinilah kita lihat betapa pentingnya menghargai ulama'
yang telah mewakafkan kehidupan mereka untuk menguasai ilmu alat
sepenting ini dalam memahami Al-Qur'an dan As-Sunnah. Kita mungkin bukan
ulama', tapi kita cinta dan mahu senantiasa berdamping dengan mereka
yang ikhlas di sisi Allah swt dalam memartabatkan Islam yang tercinta
ini. InsyaAllah
Mohon maaf atas segala kekurangan. Segala yang baik milik Allah swt belaka.
Wallahu'alam
سبحان الله والحمدلله ولا إله إلا الله والله أكبر
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم
Komentar
Posting Komentar